SELAMAT DATANG KE ARASY MISTERI, SEMOGA PERKONGSIAN ILMU INI DAPAT DI MANAFAATKAN BERSAMA, DI HARAP TIDAK ADA PENYALAH GUNAAN UNTUK KEGUNAAN KEARAH KEMUNGKARAN. INSYAALLAH. SEBARANG CADANGAN ATAU PANDANGAN ANDA BOLEH DIKONGSIKAN ARASY MISTERI 013-2554392 / 012-9715794 / ARASHMISTERI@GMAIL.COM TERIMA KASIH KERANA SUDI MELAWATI ARASY MISTERI

MISTERI GANGGUAN JIN SITUKANG SIHIR

Seawal usia 17 tahun meniti usia mula remaja.Aku telahpun berangan angan untuk memiliki seorang dua teman istimewa dalam hidup ku.Sebagai mana rakan rakan sebaya dengan ku.Semuanya telahpun berpacaran.Terasa dipersenda dan tersisih.Melihat akan keindahan dan kemanisan rakan berpacaran hari demi hari.Terasa jauh disudut hati ini bagaikan meruntun.Mendengus dan merintih.Ingin merasai,ingin memiliki dan dimiliki.Puas aku cuba menghindari .Atas kesedaran keinsafan,amanah dan harapan ibu tersayang.Aku terus bersendiri dan menghindari.Biarpun aku tahu ramai juga yang meminati diri ini.Namun diri ini tidak mampu berusaha mendekati.Biarpun didepan mata.Itulah aku.Mahu tapi malu.Ada waktu dan ketikanya rakan sebaya marah dan mengatakan aku bodoh,pengecut,bacul dan memilih.Bila mana tersedar ada gadis yang diminati ramai cuba mendampingi ku.Sedangkan aku buat tak tau atau tak perasan saje.

Bukan memuji diri,atau masuk bakul angkat sendiri.Sewaktu aku bersekolah disekolah Sultan Abdul Samad Telok Datuk Banting Kuala Langat Selangor dulu aku punya ramai peminat.Tetapi disebabkan sifat aku yang pendiam dan pemalu tu menjadi penghalang untuk aku berpacaran.Satu hari aku terlibat dalam kemalangan jalan raya dengan sebuah bas.Berita kemalangan itu tersibar luas.Semua rakan dan kenalan termasuk peminat paminat aku datang berkunjung kerumah ku.Bukan apapun...cedera ringan je.Tapi basikal aku hancur.Disini ibu aku telah dapat membaca  atau meramal bahawa anak kesayangannya ni ada ramai anak gadis yang menaruh hati pada ku.Apa lagi berkutbah lah tampa henti.Berhenti kejab untuk sembayang dan makan je.Lepas tu sambung lagi kutbah 2,3,4,dan 5 kutbah lagi.Bagitulah ibu ku.Sayang sangat pada ku.Hampir 1 minggu aku tidak kesekolah.Atas nasihat sauda mara aku pergi berurut dengan dukun kampong.

Aku sampai dirumah dukun tersebut tepat jam 8.00 malam bersama sepupu ku Amir Sarifuddin.Kami disambut oleh seorang nenek tua berusia sekitar 60 han.Kami dipersilakan masuk kerumahnya.Pelik bin ajaib.Apa bila aku melangkah saja kedalam rumah itu seluruh tubuh badan ku rasa semacam saja. Bulu roma ku meremang,degupan jantung ku tiba tiba kencang.Aku perhatikan Amir,dia juga kelihatan resah gelisah.Nenek tua itu bertutur dalam bahasa JAWA HALUS.Aku terpinga pinga kerana tidak memahami,mujurlah seketika kemudian ada orang datang.Seorang gadis jelita bertubuh sederhana berambut panjang ikal mayang.Aku terpegun dan terpesona seketika.Masyaallah indahnya ciptaan tuhan.Kata hati ku.Beberapa ketika gadis tersebut berbual dengan nenek itu.Aku dan Amir mendengar saja sambil tersenyum.Sepatah haram kami tak faham.Keduanya bercakap dalam daileg Jawa halus.Ini nenek saya,datang atas hajat apa?.Gadis jelita bersuara sambil memandang kearah aku..Jelas kelihatan matanya cantik sekali,pandangan matanya redup dan menggiurkan.Subhanallah,astarafirullah halazim.Kata hati aku.Cukuplah pandangan tersebut.Tak mampu rasanya aku menatapnya.

Aku tersentak apabila Amir mencubit peha ku tanda suroh menjawab segra.’Nak berurut”.Jawapan ku.Sambil tersenyum dia berkata,sekejap ye.Lantas kemudian dia bangun meniggalkan kami diikuti nenek tersebut.Apa bila ke2nya lenyab dari pandangan mata,apalagi Amir terginja ginja.”Fulamak lawa tu” kata Amir pada aku.Sedangkan aku asik memikirkan mana tukang urut ini.Wak suami pada nenek langsung tak kelihtan.Tak kanlah nenek yang urut.Bisik hati aku. Aku mulai resah gelisah.Sesekali angin sepoi bahasa bertiup masuk melalui pintu yang terbuka luas.Meremang bulu tengkok.Amir pula kelihatan tersengih sengih sendirian, dan sesekali tersenyum lebar dengan wajah yang cukup berseri.Kata hati ku,apalah halnya si Amir ni?.Sedang aku asik memerhati gelagat Amir, aku tersentak dengan kehadiran sigadis yang datang membawa air minuman.”Jemput minum bang”. Kata gadis itu dengan lembut.Aku tak mampu menjawap bila mana terpandang sinaran matanya

.Aku rasa bagaikan ada kuasa yang amat kuat cuba menyerap kepada ku.Apakah ini yang dikatakan cinta pandang pertama?.Mustahil,bisik hati kecil ku. Siapa gerangan gadis ini......?.Pertanyaan kedua muncul dari hati ini.Mengapa aku merasakan bagai sesuatu yang tidak kena malam ni.Terasa sangat.Kesunyiannya lain macam.Bunyi cengkerik atau cicakpun tidak langsung kedengaran.Sesuatu yang agak luar biasa.Tak kale aku asik memikir,sigadis keluar semula menemui kami dengan membawa kain pelikat dan sebotol minyak urut yang dipenuhi akar kayu dan tulang.

“Nenek dah nak mula urut,buka baju dan salin kain.” Katanya dengan pandangan mata yang sungguh menggoda.Aku macam tidak percaya dengan apa yang aku dengar.”Nenek nak urut.Salin kain.”Hati kecil ku mula menyesal datang berurut.Amir pula bukan main suka.Aku sendiri tidak faham kenapa dia gembira sangat.Hendak rasanya aku meminta Amir menggantikan tempat aku.Biarlah aku tak berurut pun tak mengapa.Segan rasanya.”Hai untonglah awak,nenek urotkan”.Kata Amir bagaikan menyindir.Aku langsung tidak menjawap cakap Amir.Aku benar benar tersilap langkah.Nak ditolak malu rasanya pada sigadis Jelita.Ada juga terasa terhuja dengan rupa parasnya,malah sifat lemah lembutnya.Mungkin boleh dipertimbangkan kemudian agaknya.Aku mengalamun,terkenang rakan rakan sebaya yang telah berpacaran.Terasa iri hati.Mau juga rasanya berpacaran.

Hendak pula kalau dapat memiliki sigadis cucu situkang urut.Pasti semua rakan rakan ku akan TERPERANJAT BEROK.Dan tak  mustahil ada dikalangan peminat setia ku akan MERAWONG GAJAH.Aku rasa mungkin malam ini dah jodoh aku bertemunya.Sedang aku mengalamun.tiba tiba aku tersentak bila bahu ku ditepok dari belakang.Rupanya nenek sigadis jelita telahpun bersiap sedia untuk mengurut.Lintang pukang aku membuka baju dan memberi tahu nenek urut badan sahaja.Aku disuroh berbaring secara telentang,menggunakan daileg Jawa Halus beserta isyarat tangan.Akupun akur berbaring.Tampa aku menduga nenek tersebut melangkah badan ku dan berdiri mengangkang dibahgian pinggang mengadap aku.Aku jadi serba tidak menentu,dan amat gusar.”Apa hal pulak nenek ni , tak pernah rasanya orang berurut cara macam ni.”

Bicara hati kecil ku.Aku lihat nenek tersebut memejamkan matanya sambil mulutnya berkumat kamit membaca sesuatu beberapa minit.Selesai saja,nenek ku lihat mencapai botol minyak urut dan membuka penutupnya.Sekali lagi mulutnya terkumat kami membaca sesuatu yang tidak kedengaran.Minyak mula dilumur kebadan aku.Waktu ini seluruh badan ku terasa seram sejuk.Macam nak demam.Kepala aku terasa pening lalat.Walhal urutan belum bermula.Aku mula pasti ada sesuatu yang salah.Bertentangan dengan fitrah semula jadi.Dalam diam aku bermunajat kepada Allah agar melindungi zahir dan batin ku dari segala kemungkinan campor tangan atau tipu daya syaitan,iblis dan jin.Aku juga membaca beberapa ayat Al Quran dan berzikir secara berterusan sambil menyerahkan diri padanya.

Waktu ini aku merasakan seluruh tubuh badan ku semakin panas.Semakin kuat aku berzikir didalam hati terasa semakin panas.Disini aku dapat merasakan satu perlawanan atau pertembungan berlaku.Aku perkuatkan semangat untuk terus berzikir.Tiba tiba aku merasakan tangan nenek yang mengurut bagaikan tangan mahlok yang amat kasar berbulu dan besar.Aku pasti sangat tentang itu.Bukan permainan perasaan atau takut.Aku perkuatkan zikirrullah ku.terus menerus.Ku lihat nenek menjadi resah tidak menentu.Urutannya semakin lama semakin longer dan lemah.Tangan kasar berbulu dan besar yang aku rasai tadi hilang secara tiba tiba.Nenek kelihatan bagaikan bercakap dengan seseorang.Namun tidak kelihatan.Amir hanya mendiamkan diri.Sepanjang rawatan tersebut sigadis langsung tidak kelihatan atau kedengaran.

Bagaikan tidak wujud,atau mungkin tertidur agaknya.Entah kenapa nenek tiba tiba rebah kelantai tidak bermaya.Aku dan Amir terkejut dengan kejadian itu.Kami jadi tak menentu.Puas kami memanggil sigadis namun tidak ada sebarang jawapan.Akhirnya kami mencari diseluruh pelusuk rumah nenek namun sigadis gagal ditemui didalam rumah tersebut.Kemana perginya sigadis..?Kami lihat semua pintu dan tingkap tertutup dan terkunci rapat.Bagai mana dia keluar..?Sedang  kami mencari sigadis  dan jawapan misteri kehilangannya didapur rumah tersebut,terdengar pula suara orang bercakap dibahgian hadapan dalam rumah.Aku dan Amir mendiamkan diri memasang telinga,mendengar penoh hati hati.Sah...suara sigadis dengan neneknya.Lega rasanya tidak terhingga.

Apa tidaknya.Nenek dah sedar,cucunya yang kami sangke hilang itu pula sudahpun ada bersamanya.Aku dan Amir menarik nafas lega.Kami melangkah semula kehadapan rumah dimana nenek rebah tadi.Sampai saja disitu kami dikejutkan lagi dengan kejadian diluar jangkaan.Nenek duduk bersila alah panglima.Mukanya tertunduk dengan rambutnya yang berjurai kusut masai.Mana kala sigadis tidak kelihatan.Aku dan Amir berpandangan.Berbagai soalan dan tanda tanya berlegar difikiran masing masing.Tiba tiba nenek mengangkat kepalanya perlahan lahan.Terlihat matanya mulai merah bernyala,dia bercakap semula dengan daileg Jawa halusnya.Tapi kali ini suaranya berubah nada dari sebelumnya.Makin kasar.Tampa membuang masa aku keluarkan duit RM.20,00 ku letakkan saja diatas lantai.Ku capai baju diatas lantai terus beredar dari rumah itu.Nak ditungu...untuk apa?.Nenek bercakap kami tak faham.Bercakap macam orang marah dan ku rasakan bukan nenek lagi yang bercakap tu.Yang aku terfikir nak cepat keluar dari rumah tu.Tak sanggup lagi berada disitu  walaupun beberapa saat lagi.Soal sigadis jelita tu,dah tak menjadi perkara utama.Aku takut memikirkannya.Biarlah ianya hilang dari ingatan dan hati aku.Aku tak kisah.Kerana itu aku dan Amir tak pandang belakang lagi.Capai kenderaan,terus cabut.

Didalam perjalanan pulang kami terasa bagaikan ada yang mengikut kami pulang.Sepanjang panjang perjalanan kami berdua tidak putus membaca ayat ayat suci  sahingga sampai kerumah aku.Alhamdulillah sukurlah kami selamat sampai dirumah tampa sebarang kejadian yang tak diingini.Amir takut nak balik kerumah lalu mengambil keputusan untuk tidur dirumah ku,Kebetulan rumah tak ada orang.Semuanya tidur dirumah bapa saudara ku diKelang.Jadi tinggallah kami berdua saja.Masok rumah je aku bergegas kebilik air untuk mandi.Walaupun jam dah pukul 10,30 malam.Aku amat jarang mandi malam sebab mendengar nasihat orang orang tua,tak baik mandi malam nanti terkena penyakit paru paru berair.Aku ni amat yakin dan percaya kepada apapun nasihat orang tua tua.

Malam tu aku terpaksa mandi sebab nak bersihkan badan dari minyak urut nenek tu. Lepas mandi aku berwuduk dan solat Isyak.Sebaik saja aku solat aku termenong diatas sejadah.Memikirkan segala kejadian yang telah aku lalui bersama Amir.Rasanya  inilah pengalaman Misteri pertama aku sejak kami sekeluarga berpindah dari Batu 11, Telok Panglima Garang Banting Kuala Langat ke Kg:Permatang Pasir Jugra, Banting Kuala Langat Selangor.Sedang aku bermenong memikirkan segala yang telah dialami,secara tiba tiba muncul wajah sigadis jelita tampa diundang menerjah kotak pemikiran ku.Serentak ketika itu juga muncul rasa seram yang teramat sangat.Aku kehairanan,jantung ku pula berdegup kencang.Mata ku mula meliyar memerhati kesegenap ruang dalam kamar.Apakah ada sesuatu yang menakutkan...?.

Tidak terlihat sesuatu yang menakutkan atau ganjil.Tapi mengapa keadaannya amat menyeramkan..?.Aku tertanya tanya sendiri.Bunyi cengkerik,riyang riyang,burong hantu dan katak memanggil hujan saling bertingkah satu sama lain.Tiba tiba kedengaran suara Amir menjerit “Hantu” dari ruang dihadapan rumah.Dan sejurus kemudian kedengaran Amir berlari kencang.

Belum sempat aku bangun dari sejadah, Amir telahpun muncul dihadapan ku dengan muka yang pucat lesi.Dengan mata yang terbeliyak.mulut yang terlopong.Kedua tangannya mencengkam kedua bahu ku dengan kuat sambil menggoncang badan ku Buat seketika.Aku dapat rasakan ketakutan yang amat dahsat telah melanda diri Amir.Aku cuba menenangkannya.”Istigfar banyak banyak Amir.”.Kata aku padanya sambil mengurut dadanya bertalu talu.Dalam waktu sama dada  aku juga berdegup kencang macam KTM.”Tenang Amir tenang”.Kata ku,walaupun hakikatnya aku sendiri tidak tenang.Aku sendiri terasa ketakutan dan tak keharuan.Namun aku kawal sebaik mungkin.Sejurus kemudian aku merasakan Amir mulai sedikit tenang.KU berikan lagi kata kata perangsang.”Jangan takut Amir,akukan ada,Kita anak jantan.Tak perlu takut”.

Bukan main lagi,macam berani sangat.Tak semena mena dinding luar kamar diketok dengan kuat 3 kali berturut turut.Berderau darah aku.Sejurus kemudian dinding luar kamar dicakar cakar ganas.Terasa bagaikan cakaran itu mencakar dan merobik seluruh tubuh badan ku.Waktu ini rasanya dunia dah hampir kiamat.Aku merasakan benda atau mahlok yang mencakar itu amat marah bukan kepalang.Ataupun mungkin bagaikan ingin membalas dendam kesumat.Adoiiiii,tuhan saja yang tahu betapa kami berdua merasa takut yang tidak terhingga dan tersiksa.Peloh merecik dieluruh tubuh badan.Mungkin peloh jantan.Cakaran semakin lama semakin kuat.Aku mula membaca ayat Qursey dengan kuat.Semakin aku baca semakin rancak keras dan ganas bunyi cakaran.Dan semakin pula aku merasakan keberanian dan kekuatan.

Amir yang sejak tadi duduk diam membisu,akhirnya turut sama membaca ayat Qursey.Apa bila bergabung saja bacaan kami berdua bertambah kuat aku rasakan keberanian dan kekuatan kami.Mau rasanya keluar rumah bertarong atau menangkap hidup hidup mahlok tersebut.Didalam kerancakan membaca ayat Qursey,dan bunyi cakaran ganas.Tiba tiba kedengaran satu letupan diluar kamar serentak bunyi laungan kesakitan yang panjang.Waktu itu juga terhenti atau hilang bunyi cakaran.Keadaan kembali sunyi dan sepi.Aku dan Amir berpandangan dan tertanya Tanya.Apakah telah berakhir segala musibah ini..?

Hampir sejam aku dan Amir menanti dan menanti, penoh debaran.Apakah mungkin mahlok tersebut akan muncul lagi dengan ancaman lain.Atau mungkin sedang mencari jalan memasuki rumah aku..?.Gementar seluruh tubuh badan ku bila membayangkan ini terjadi..

Aku pasti tak mampu menghadapi serangannya.Jangan kata serangannya,berdepan pun aku belum tentu mampu.Pastinya mahlok itu amat dahsyat rupa parasnya.Bertaring,bergigi panjang dan tajam,berkuku  tajam dan bermata merah.Adohhh..tak dapat dan tak sanggup aku meneruskan bayangan tersebut.Peloh mencurah curah membasahi seluruh pakayan aku.Tampa aku sedar Amir telahpun tertidur.Tinggallah aku sendiri melayani perasaan.Terasa tekak ku amat dahaga.Nak kedapur mengambil airpun aku takut.Manalah tahu mahlok tersebut memecah pintu dapur.Atau waktu aku mengambil air dia dengan pantas mencolik Amir atau membunohnya...?.Ah segalanya mungkin,Aku terpaksa membatalkan niat tersebut.Aku membaringkan diri diatas lantai bersebelahan Amir sambil berzikir dan berzikir.

Sesekali terdengar kokokan ayam sahut menyahut dan bunyi burung tukang,rasanya dah hampir suboh.Entah bila aku terlelap.Aku terjaga matahari sudahpun terbit.Rupanya aku ketinggalan solat Suboh.Aku juga baru teringat yang malam tadi aku bermimpi bertemu sigadis jelita.Didalam mimpi tersebut sigadis amat marah.Bila marah saje ianya bertukar menjadi mahlok besar menyerupai orang hutan.Pelik bin ajaib.Amirpun mengalami mimpi yang sama dengan ku.Segala yang berlaku aku ceritakan kepada guru ku SYAKBAN lepas sesi latihan silat.Dia merupakan guru pertama ku.Melaluinya barulah aku memahami duduk perkara sebenar.DUKUN tersebut adalah dukun yang mengamalkan ilmu hitam dan sihir.Mana kala sigadis itu yang ku sangke cucunya adalah Jin yang dipeliharanya.Bukan manusia atau cucunya.

Sungguh aku tidak menyangke,rupa rupanya aku dan Amir telah terpedaya dan terjebak dengan manusia yang bersubahat dan bersahabat dengan syaitan,iblis dan jin.Guru ku didalam pada itu sempat juga menyakat aku.”orang muda dah pandai bersilat, nak takut apa ye tak.Serangan  dan pertahanan semua dah boleh.Tapi....Kena gadis cantik,hilang semua ilmu silat.Kah.kah,kah”.Adoi malunya aku tidak terkata.Terasa tebal kulit muka. Tok Syakban ni orangnya tak cakap banyak.Kepada orang yang rapat dengannya suka dia berseloroh dan sesekali menyakat.Tebalkan muka,tahankan telinga,cekalkan hati.Dapatlah rapat atau belajar dengannya.Suatu masa kalau diizin Allah,akan aku paparkan pengalaman pait ditempuhi untuk diterima menjadi anak muridnya didalam ARASY MISTERI pada bahagian CERITA CERITA MISTERI Insaallah. 
 
KESIMPULAN:Belajar melalui kesilapan dan pengalaman yang lalu.  


Anda juga mungkin meminati untuk membaca cerita-cerita misteri yang lain sila Klik Disini

Hak cipta penulisan adalah hak arash misteri.Sebarang cetakan, olahan semula, terbitan majalah, terbitan sebarang media dan copy paste hendaklah mendapat keizinan arash misteri.      

Penawar Mata,Penaik Seri Wajah Lelaki & Perempuan

 Toner Mata Nur Theraphy


Klik untuk maklumat lanjut

Toner mata nur theraphy merupakan toner mata yang didatangkan dalam bentuk titis yang dibuat dari Air zam-zam, air mawar, herba terpilih , 30 juzuk Al-Quran dan doa pilihan

KEGUNAAN

  • Meningkatkan kadar kelembapan mata
  • Pencuci mata
  • Menyingkir kekotoran (habuk dan bahan asing)
  • Menigkatkan kesegaran mata / Mata lesu / Keletihan mata
  • Mengurangkan lingkaran gelap di bawah mata
  • Mengatasi mata merah dan meradang.
  • Menggurangkan bengkak mata
  • Merawat jangkitan mata
  • Mencantikkan mata
  • Memperbaiki keadaan penglihatan


Klik untuk maklumat lanjut


SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN MENIMPA.SESAL DAHULU PENDAPATAN,SESAL KEMUDIAN TIADA GUNANYA.JANGANLAH SAMPAI NASI MENJADI BUBUR.UTAMAKAN KESELAMATAN DIRI DAN KELUARGA TERSAYANG.TIADA GUNANYA WANG RINGGIT DAN HARTA YANG MENGGUNUNG APABILA MUSIBAH INI TELAH MENYELUBUNGI HIDUP ANDA.


SEGALA KEINDAHAN,KENIKMATAN DAN APA SAJA YANG ANDA MILIKI TIDAK AKAN MEMBAWA ERTI APA -APA ATAUPUN HILANG DENGAN SEKELIP MATA.SEDARLAH WAHAI ANAK BANGSA KU.PERIHATINLAH KEPADA KEHIDUPAN YANG SERBA MENCABAR INI.KEPERIHATINAN KEPADA KESIHATAN DANKESELAMATAN ADALAH IBU ATAU TERAS KEPADA KEHIDUPAN YANG BERJAYA DAN SEMPURNA.


DIDUNIA DAN DIAKHIRAT.DILIPUTI DENGAN TAUFIK DAN HIDAYAH.DILIMPAHI NIKMAT DAN HIKMAH IMAN DAN ISLAM SEPANJANG KEHIDUPAN. DENGAN IZIN LIMPAH KURNIA DAN RAHMAT ALLAH S,W,T.INSYAALLAH.





Semua persoalan anda sendiri mungkin ada jawapannya. Tetapi anda tidak ada jalan penyelesayan.Ataupun gagal untuk menyelesaikannya.Dari itu ARASY MISTERI berusha membantu anda.Ingatlah setiap masalah ada jalan menyelesaikannya.Ada waktu dan ketikanya keluarga,saudara mara, dan rakan terdekatpun tidak dapat membantu atau meringankan bebanan kita.Atau kita sendiri malu dan merahsiakan dari pengetahuan orang lain.Justeru itu jadikanlah ARASY MISTERI sebagai panduan,pedoman,mencurah permasalahan rumah tangga,permasalahan remaja,anak anak dan kekeluargaan kepada ARASY MISTERI.Inilah bidang kami,yang tuhan kurniakan.Kami cuba membantu dan berkongsi permasalahan anda.





haruman pengikat kasih sayang (Aura Kasih ), menaikkan seri wajah (Aura Seri ) & menghindari gangguan dari makhluk halus (Aura Sufi) yang telah di doakan dengan ayat-ayat al-quran & doa-doa terpilih.insaallah dengan izin allah serba sedikit permasalahan diatas dapat diperbaiki.




RAHSIA RUMAH TANGGA BAHAGIA:

Didalam masyarakat atau kehidupan orang dizaman dahulu,amat menitik beratkan persoalan berumah tangga dan kebahgiaannya.Orang berilmu dari Suku Kaum Bugis akan menerapkan atau mengajar anak anaknya sama ada lelaki atau perempuan keseluruhan ilmu pengetahuan berkaitan rumah tangga.Dari tujuan,matlamat,tanggung jawab,pantang larang dan ilmu Kebatinan berumah tangga itu sendiri.Tidak ada insan didunia ini tidak mengira bangsa dan agama yang mahukan rumah tangganya roboh,huru hara,tidak tenteram atau aman damai.Keseluruhan mahukan rumah tangga yang berkekalan aman dan bahgia hingga keakhir hayat.


More..




ALAM PENGASIH


ALAM PENGASIH,MINYAK PENGASIH. PEMBENCI,PENUNDUK DAN PELARIS

Sebelum ini,telah diterangkan secara panjang lebar dan terpeinci bahawa Suku Kaum Bugis menjalani kehidupannya dengan penuh PERADAPAN.Ini adalah untuk menepati Matlamat atau Sasaran didalam hidupnya.Dimana ikhtiar atau usha dunia dan akhirat akan diselaraskan bersama.Bagitu juga dengan ALAM PENGASIH,MINYAK PENGASIH, PEMBENCI,PENUNDUK DAN PELARIS.Setiap satu daripadanya mempunyai Matlamat dan caranya yang tersendiri.Masyarakat Melayu hari ini agak sensitive,tidak senang,gusar,takut,tidak percaya,atau membuat andayan yang nagetif terhadap ilmu ini.Malah ada yang mendakwa ilmu ini Syirik atau salah disisi agama.Bergantunglah kepada ilmu individu itu sendiri.Hanya ilmu pengetahuan yang menyeluruh atau meliputi sahaja dapat membuat keputusan tepat dan meyakinkan.